maksymowicz / Fotolia

Of uw garage nu aangebouwd of apart is, de garagedeur is een belangrijk onderdeel van de beveiliging van uw huis. De kans is groot dat als uw garagedeur niet goed functioneert, u een gebroken torsieveer heeft. Deze veren kunnen niet worden gerepareerd en moeten worden vervangen. Maar voordat u de veer zelf probeert te vervangen, is het essentieel om te begrijpen hoe ze werken en welke risico’s eraan verbonden zijn.

Veiligheid Rond De Torsieveren Van De Garagedeur 101

Garagedeuren vereisen veel meer druk dan de deuren van digitale camera’s en muizenvallen. De torsieveren kunnen ledematen verwijderen als ze niet op de juiste manier worden gehanteerd. Zelfs ervaren professionals kunnen gewond raken bij het vervangen van snaren. Het is belangrijk om de risico’s volledig te begrijpen en de veiligheidsprocedures te volgen om de kans op een ongeval te verkleinen.

Waarom Breken Ze?

Misschien wel de belangrijkste veiligheidswaarschuwing voor het vervangen van torsieveren is begrijpen waarom ze breken. Garagedeurveren zijn ontworpen om het zware gewicht van de deur te dragen. De levensduur van de veer wordt beperkt door de spanning die wordt veroorzaakt door het hoge benodigde koppel.

Moderne garagedeurveren zijn bestand tegen tienduizend cycli. Elke opening van een garagedeur telt als één cyclus. Dit betekent dat intensief gebruik de levensduur van de veer zal verkorten. Het risico op breuk van uw veren neemt drastisch toe als er roest is.

Werken Met Oudere Opwindkegels

Oudere opwindkegels kunnen soms maatproblemen hebben die speciale aandacht vereisen. De opwindkegels van Crawford en Mckee waren bijvoorbeeld oorspronkelijk ontworpen voor een staaf van vijf-achtste inch. Om een ernstig risico op afrollen te voorkomen, is het aan te raden een staaf van 5/8 inch te slijpen om te passen in plaats van een staaf van een halve inch te gebruiken.

Raynor en BarCol worden ook geplaagd door gaten van inconsistente afmetingen. Door hun hoge spelniveau kan dit gebrek aan standaardisatie ernstige veiligheidsrisico’s met zich meebrengen. Nieuwere modellen hebben minder dan anderhalve inch speling om het risico te verkleinen dat de kegels los gaan draaien. Als er meer speling is dan vijf centimeter, moet u een professional inhuren.

Een Professional Inhuren

U kunt ervoor kiezen om uw torsieveer professioneel te laten repareren vanwege de gevaren die verbonden zijn aan een onjuiste behandeling ervan. Een paar vervangende torsieveren loopt over het algemeen tussen en moet worden gekocht bij de fabrikant of een betrouwbare wederverkoper. Veren met een langere levensduur gaan ongeveer vier keer zo lang mee als standaard veren tegen twee keer zo duur.

Voor arbeidsloon kost professionele reparatie meestal tussen en. U kunt verwachten dat u ongeveer betaalt voor zowel reguliere torsieveerinstallaties als veren met een langere levensduur, tenzij er extra kosten zijn.

U Kunt De Torsieveren Zelf Vervangen

Sinds de komst van elektrische garagedeuren zijn er talloze variaties in het ontwerp geweest, vooral met betrekking tot het opwinden van spoelen. Moderne garagedeurfabrikanten hebben de neiging zich te houden aan een standaardontwerp, waardoor het voor de doe-het-zelver gemakkelijker en veiliger wordt om zelf reparaties uit te voeren. Aangezien het moeilijk is om alle variaties in één enkele gids te behandelen, moet u zich bewust zijn van eventuele afwijkingen in het ontwerp van uw garagedeur en een professional inhuren om reparaties uit te voeren als u een oudere of ongebruikelijke opstelling heeft.

Meting Van De Torsieveer

Niet alle torsieveren zijn even lang, dus je zult de bestaande veren moeten meten. Gebruik een meetlint om de lengte van elke veer te controleren. Pas op dat u de opwindspoel of veer niet aanraakt. Als de spoel kapot is, draait u de stelschroeven van de conus los en schuift u de conus totdat de veerstukken elkaar raken. De totale lengte van uw vervangende spoelen wordt bepaald door de 20 spoellengte en de binnendiameter.

Voorbereiding

Voordat u aan uw garagedeur begint te werken, moet u ervoor zorgen dat deze is uitgeschakeld en dat alle stroom is uitgeschakeld. Bij nieuwere deuren houdt dit in dat u eenvoudig een netsnoer loskoppelt. Voor oudere, bedrade deuren moet u uw stroomonderbreker omdraaien of de zekering verwijderen. Nadat de stroom is uitgeschakeld, moet de trolley in de neutrale stand worden gezet. Oudere deuren vereisen de handmatige ontkoppeling van de L-vormige disselarm. Houd de volgende hulpmiddelen bij de hand:

  • beschermende brillen
  • twee 25 cm bankschroefgrepen
  • draagbare lamp (als de garage niet goed verlicht is)
  • het dossier
  • stevige ladder
  • Twee opwindstaven van een halve inch bij 46 cm
  • verstelbare moersleutel of dopsleutelset

De Torsieveer Voor Overheaddeuren Vervangen

De meeste overheaddeuren maken gebruik van torsieveren aan beide zijden van de deur. Sommige deuren hebben slechts één veer of een andere configuratie. Als u een deur heeft met een lage hoofdruimte of een ongebruikelijke configuratie, volg deze instructies dan niet om letsel te voorkomen.

Stap 1: Bepaal De Linker En Rechter Veren

Elke veer moet recht tegen de deur worden gehouden. Het linkeruiteinde van de linkerveer van de opwindkegel zal naar links wijzen, terwijl de rechterkant naar rechts zal wijzen voor een rechterveer. De opwindkegels kunnen ook een kleurcode hebben: zwart voor links rood voor rechts.

Stap 2: Markeer De Torsie-as

U moet de torsie-as markeren om u later te helpen de deuren in evenwicht te brengen. U kunt een markering of vijl gebruiken om de lijn tussen elke trommel en de torsie-as te markeren. Pas op dat u ze niet aanraakt. Als de kabels van de trommels zijn losgekomen, wikkel ze dan terug voordat u ze markeert. U mag de trommels of assen niet aanraken terwijl de veer nog opgewonden is. Dit kan ernstig letsel veroorzaken.

Stap 3: De Opwindstaaf Voorbereiden

Gebruik nooit ander gereedschap dan een goed passende, 41 cm lange opwindstaaf om een veer af te wikkelen. De uiteinden mogen niet afgerond of schuin afgesneden zijn. Als je nog geen opwindstaaf hebt, kun je bij de meeste bouwmarkten metalen staven van 81 cm lang vinden en deze bij aankoop in tweeën laten knippen.

Steek de staaf in het onderste gat op de opwindkegel en draai deze iets naar beneden om ervoor te zorgen dat de stelschroeven goed vastzitten. Uw meetlint moet achter de bar en de garagedeur worden geplaatst om het voorzichtig van de ene naar de andere kant te verplaatsen. Als u meer dan vijf centimeter speling laat zien, probeer dan niet zelf te vervangen. Ideaal is om minder dan anderhalve centimeter speling te hebben.

Zorg er vervolgens voor dat de balk goed is geplaatst. De balk moet klinken wanneer deze de schacht raakt. Markeer het punt waar de staaf de kegel binnenkomt met isolatietape. Dit zal u helpen te controleren of de staaf volledig is geplaatst telkens wanneer u van gat verandert.

Stap 4: De Torsieveer Afrollen

Steek een van de staven in de kegel en houd deze stevig vast. Om spin-outs te voorkomen, moet er tijdens het op- en afrollen altijd één staaf in de kegel zitten. Gebruik een kleine verstelbare sleutel om de stelschroeven los te draaien en het koppel op de staaf over te brengen. Te vast aangedraaide schroeven kunnen één volledige slag of meer nodig hebben. Het kan zijn dat u de schroeven meerdere keren moet losdraaien voordat de torsieveer volledig is afgewikkeld.

In sommige omstandigheden kan de veer weigeren af te wikkelen, zelfs nadat de stelschroeven volledig zijn verwijderd. Dit kan worden veroorzaakt door een vervormde of roestige torsie-as. Trek de stang naar beneden en zorg dat de kegel op elk moment los kan komen. Om de kegel geforceerd los te maken, tikt u met een hamer op de staaf. Houd de opwindstaaf te allen tijde stevig vast en wees voorbereid op mogelijke problemen veroorzaakt door het plotseling losraken of breken van de kegel.

Zodra de kegel is losgemaakt, draait u de balk totdat deze vlak tegen uw garagedeur ligt. Ga door met het inbrengen van de tweede staaf en breng deze iets omhoog voordat u probeert de eerste te verwijderen. Draai vervolgens de kegel en blijf draaien totdat de veer volledig is afgewikkeld. Als er sprake is van vervorming, moet u mogelijk opnieuw op de as tikken met uw hamer. Als u de greep niet stevig vasthoudt, kan een plotselinge slip in de kegel ervoor zorgen dat de opwindstaaf valt.

Als de wond niet gesloten is, herhaalt u deze procedure voor de tweede veer.

Stap 5: Ontgrendel De Trommel En Torsie-eenheid

Beide bouten van de centrale kegels moeten worden verwijderd. Als de veerbeugel is gesleufd, moet u mogelijk een bankschroef of kabelbinder gebruiken om deze vast te zetten. Verwijder de enkele bus van de middelste kegels en laat deze op de as bij de middelste veerbeugel.

Verplaats vervolgens de torsieveren in de richting van de kabeltrommels. Als de torsie-as vervormd is, moet u mogelijk een vijl gebruiken om de schade glad te strijken. Draai de kabeltrommel vrij door de stelschroeven los te draaien. Schuif de trommel uit het lager.

Trek de as door het lager. Om de as los te maken, tikt u met de hamer op de kopplaat. Herhaal voor de andere kant.

Stap 6: Uw Montage Inspecteren

Controleer de verankeringsbeugel om er zeker van te zijn dat de vertragingen goed vast zitten. Als ze los zitten, vervang ze dan door grotere vertragingen. Om de trommel of veer eraf te laten glijden, moet u mogelijk het uiteinde van de as vijlen. Gebruik lubriplate-vet of motorolie om de lagers te smeren. Lagers gemarkeerd met ADH moeten worden vervangen. Zet de lagerplaat recht als deze scheef staat.

Stap 7: De Kabels En Trommels Vervangen

Werk één kant tegelijk, schuif de trommel en de veer van de as. Gooi de oude veer onmiddellijk weg in een afvalbak. Plaats de nieuwe veer op de as totdat u de ankerbeugel bereikt. Zorg ervoor dat de rechterkant naar boven wijst. De stationaire kegel is groter en past als eerste op de as. Controleer de kleurmarkeringen op uw opwindkegel om te controleren of u de juiste veer heeft. Zorg er ook voor dat de draad aan het uiteinde van de veren naar boven wijst.

Schuif nu de kabeltrommel terug op de as en plaats deze weer in het lager. Lijn de markeringen op de trommel en de as uit voordat u de stelschroeven handvast aandraait. U kunt de trommel draaien als de stelschroeven niet kunnen worden gedraaid. Draai de schroeven een kwart tot een halve slag meer. Als je een zware houten deur hebt, voeg dan een extra kwartslag toe. U mag de schroeven niet te vast of te vast aandraaien.

Gebruik een punttang om het uiteinde van de kabel 90 graden te buigen.

Het uiteinde moet volledig in de trommelsleuf worden gestoken. De kabeltip moet vanaf het afgeronde uiteinde naar buiten wijzen. Trek de trommel naar beneden om het uiteinde van de kabel vast te zetten.

Draai de as om de kabel verder aan te spannen en bevestig een bankschroef zodat de greep strak tegen de garagekop zit. Dit helpt voorkomen dat de kabel losraakt terwijl u de andere trommel uitlijnt en de torsieveren opwindt. Installeer de kabel en de trommel.

Stap 8: Zet De Stationaire Kegels Vast

Als u een beugel met sleuven hebt, verwijdert u de bankschroef of kabelbinder. Smeer de as bij de bus en controleer op eventuele schade. Schuif beide veren naar de beugel en draai ze zodat het naar beneden wijzende uiteinde van de veerdraden naar u toe is gericht. Voeg de bouten toe en draai de moeren met de hand aan totdat beide kegels gelijk liggen met de beugel. Pas op dat u niet te strak aandraait.

Stap 9: De Veren Opwinden

Markeer het punt waar de kegel eindigt. Deze markering zou in de kegel moeten verdwijnen als u goed opwindt. Plaats uw opwindstaaf in het onderste gat van de kegel. Draai de staaf 90 graden en plaats de tweede staaf. Dit duurt een kwartslag. Verwijder de bovenste balk en draai de onderste 90 graden zodat u de eerste balk opnieuw kunt plaatsen voor de tweede kwartslag. Voor deuren van zeven voet heeft u 30 kwartslagen nodig; voor deuren van twee meter hoog heb je 34 nodig.

Stap 10: Veren Strekken

Met uw staaf nog steeds volledig in het onderste gat gestoken, markeert u de as op een kwart inch afstand van de opwindkegel. Zodra de as correct is gemarkeerd, trekt u de opwindstang iets omhoog en naar het midden van de deur. Tik op de kegel met de andere balk. Hierdoor wordt de kegel naar de markering van de as geduwd. Als op enig moment de geplaatste staaf uit het gat begint te glijden, breng hem dan tegen de garagedeur en steek de tweede staaf in het gat erboven en til hem iets op zodat je de eerste staaf goed in het gat kunt verankeren, verwijder dan de bovenste staaf. bar en blijf de opwindkegel duwen.

Zodra de kegel het merkteken heeft bereikt, draait u de stelschroeven met de hand vast totdat ze de as raken, waarbij u erop let dat u de opwindstaaf een beetje weghoudt van de deur en naar binnen kantelt, zodat de kegel niet wegglijdt. Gebruik uw sleutel om de schroeven nog een kwart tot een halve slag aan te draaien. Trek voorzichtig aan de balk om de vastheid van uw stelschroeven te testen. Als de schroeven goed zijn aangedraaid, moet de deur iets omhoog komen. Draai nog een kwartslag als de schroeven niet goed zijn aangedraaid of als de staaf begint te slippen.

Stap 11: De Andere Veer Opwinden En De Deur Testen

Verwijder de bankschroef van de as en plaats deze op de verticale baan, vijf centimeter boven een van de rollen. Wind nu de tweede veer op en strek deze uit. Steek je andere staaf in de kegel en verwijder de onderste. Trek langzaam aan je bar totdat de deur de bankschroef raakt. Als de deur sluit, moet de lat hoger komen te liggen. Als de deur de balk niet optilt, til hem dan op totdat de deur sluit. Als de deur probeert de balk op te tillen terwijl hij deze licht vasthoudt, is de veer te strak of is de deur te sterk. Als de deur op de grond blijft liggen wanneer u de stang optilt, is het veilig om deze uit de kegel te verwijderen.

Stap 12: Laatste Controles

Open en sluit de deur voorzichtig. Goed geïnstalleerde veren zorgen ervoor dat de deur open, gesloten of gedeeltelijk gesloten blijft. Controleer ook de balans van uw deur en voeg motorolie toe aan de veren om roesten te voorkomen en wrijvingsschade te verminderen.

Clopay Door produceert het EZ-Set Torsion Spring System. Het is verkrijgbaar bij Home Depot. Om huiseigenaren die hun systeem gebruiken te helpen, hebben ze een aanvullende gids voor doe-het-zelfvervanging gemaakt.

DDM Garage Doors biedt een complete gids voor het meten van torsieveren.

Ingenieur Richard J. Kinch, PhD, geeft een uitgebreide gids over torsieveren, hoe ze werken, hoe ze te vervangen en hoe je verschillende garagedeur-gerelateerde oplichting kunt herkennen.